Mentális erőforrások a lelki egészségért

Mindenki megérdemli a mentális jóllétet. Az önismeret fontos része, hogy tisztában legyünk az erőforrásokkal, ha szükségünk van segítségre vagy támogatásra. Bemutatunk néhányat ezek közül, amelyek hasznosak lehetnek a mindennapi megküzdéseink során.

A lelkisegély szolgálatok olyan szervezetek, amelyek speciális segítséget nyújtanak többek közt önelfogadással, előbújással kapcsolatos nehézségek, családi, párkapcsolati, iskolai vagy munkahelyi konfiktusok esetén. Az egyik legismertebb ilyen szolgálat a Háttér Társaság Információs és Lelkisegély Szolgálata, amelyen keresztül bárki felveheti a kapcsolatot a szervezet segítőivel.

Ingyenesen elérhető zöld számuk: 137-37

Normál díjas vonaluk: +36 1 329 33 80

SKYPE mindennap 18-23 óráig: „segelyvonal”

Chat: https://lelkisegely.hatter.hu/, hétfőn és szerdán 18-23 óráig

Email: [email protected]

További segítségnyújtó szolgálatok:

A fentebb említett szolgálatokon kívül számos más lelkisegély szolgálat működik Magyarországon, amelyek különböző területekre specializálódtak. Ha segítségre van szükséged, érdemes felkeresni egy ilyen szervezetet, mivel a segítségükkel könnyebben megbirkózhatsz nehézségeiddel.

Az LMBTQ közösség tagjai számára különösen fontos, hogy olyan szolgáltatókat találjanak, akik megértik és elfogadják őket, és akik egy biztonságos, támogató környezetet biztosítanak számukra. Az alábbiakban néhány LMBTQ-barát szolgáltatót mutatunk be.

A Háttér Társaság fentebb említett Információs és Lelkisegély Szolgálata mellett Személyes Segítő szolgálattal is rendelkezik, ahol a 10-12 alkalmas beszélgetések segítséget nyújtanak az önelfogadással vagy előbújással kapcsolatos, illetve életvezetési, kapcsolatteremtési, párkapcsolati, konfliktus- vagy stresszkezelési, vagy más, a Szolgálat LMBTQ profiljához kapcsolható lelki nehézségek esetén. A Jogsegélyszolgálatuk ingyenes jogi tanácsadást és képviseletet biztosít a szexuális irányultság vagy nemi identitás szerinti hátrányos megkülönböztetés, erőszak vagy zaklatás áldozatai számára, jogi tájékoztatást nyújtanak valamennyi olyan ügyben, ahol a kérelmező szexuális irányultságának vagy nemi identitásának jelentősége lehet. HIV/AIDS programuk keretein belül 8-22 óráig elérhető HIV információs vonalat és óvszerautomata programot működtetnek, továbbá kutatásokkal, kiadványokkal növelik az LMBTQ közösség tudatosságát a szexuális egészség terén. Saját archívummal és könyvtárral rendelkeznek, ahol LMBTQ témával kapcsolatos könyveket, tanulmányokat, filmeket, újságcikkeket és egyéb dokumentumokat, tárgyi emlékeket gyűjtenek és tesznek hozzáférhetővé. Ezen felül érdekérvényesítéssel, kutatással, képzéssel, közösségi és kulturális események szervezésével is foglalkoznak. Céljuk a szakmai és politikai közvélemény, valamint a tágabb társadalom figyelmének felhívása az LMBTQ személyek problémáira.

A Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) Jogvédő és jogfejlesztő szervezetként ingyenes jogsegélyszolgálatot üzemeltet, ahol közvetlenül kérhetsz tőlük tanácsot és segítséget, eljárásokat indítanak, hogy megváltoztassák a rendszerszintű problémákat, kampányokkal, műhelyekkel és tájékoztató anyagokkal segítenek, hogy megismerhesd és megvédhesd jogaid.

A Magyar Helsinki Bizottság egy olyan civil jogvédő szervezet, közhasznú egyesület, amely az emberi méltóságot védelmezi a jog és nyilvánosság eszközével. Segítséget nyújtanak menekülőknek, fogvatartottaknak és hatósági erőszak áldozatainak, de bátran fordulhatnak hozzájuk az LMBTQ közösség tagjai is.

Manapság egyre több LMBTQ-barát szolgáltató jön létre hazánkban, melyek folyamatosan feltöltésre kerülnek a Prizma közösség oldalára: https://prizma.lgbt/szolgaltatok/

MOZGÁS

Az egészséges testi állapot elérése és fenntartása érdekében a rendszeres testmozgás nagyon fontos, és a mozgás mentális egészségünkre is pozitív hatással lehet. Emellett a sportolás kiváló lehetőség a közösségekhez való csatlakozásra, új barátok szerzésére. Mindenki másféle mozgásformával érzi magát jól, sőt lehet, hogy életed során változni fog, hogy épp egy befelé figyelős jógaóra vagy egy robbanékony pingpongmeccs fog jót tenni. Ezért érdemes többféle mozgásformát kipróbálni többféle közösségben.

Ha mozogni támad kedved, az Atlasz Sportegyesület honlapján a következő szakosztályok közül választhatsz:

  • Fallabda
  • Fitness
  • Futás
  • Gyalogtúra
  • Kerékpártúra
  • Ping-pong
  • Tánc
  • Tollaslabda
  • Úszás

Ha a pedig túrázni szeretnél, csekkold le a VándorMások szervezett túráit vagy a qLit programjait.

RELAXÁCIÓ

Az életünkben felmerülő feszültséget okozó körülmények kihatnak a mentális egészségünkre is. Számos relaxációs technika segíti, hogy könnyebben meg tudjunk küzdeni a stresszhelyzetekkel, nehézségekkel.

HOBBI

A kreatív hobbi segít a kikapcsolódásban és az elmélyülésben. Vegyél elő egy színezőt, fess valami szépet vagy köss egy menő sálat! Az alkotás örömét akár közösségben is megélheted, ahol a kreatív folyamatok mellett új kapcsolatokra, barátokra is szert tehetsz.

EGÉSZSÉGES ÉS TÁPLÁLÓ ÉTELEK

Az egészséges táplálkozás hozzájárul egészségünk megőrzéséhez. Megterhelő időszakokban sokaknak nehezebb odafigyelniük a fizikai szükségleteikre, valamint az egészséges és tápláló étkezésre, pedig ilyenkor nagy szükségünk van arra, hogy legyen elég energiánk, és minél jobban tudjunk gondoskodni a testünk igényeiről. A Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége (MDOSZ) elkészítette az Okostányér nevű táplálkozási ajánlást, amely megfogalmazza az egészséges táplálkozás legfontosabb alapelveit.

ALVÁS

A mentális egészségünk megőrzéséhez elengedhetetlen a pihentető, megfelelő minőségű és mennyiségű alvás, melynek nemcsak bizonyos krónikus betegségek megelőzésében van nagy szerepe, hanem abban is, hogy szabályozni és irányítani tudjuk az érzelmeinket. Az immunrendszer, a cukorháztartás, a szív- és érrendszer szempontjából kiemelkedő fontosságú a megfelelő alvás.

SZÉPSÉGÁPOLÁS

Az önmagunkkal való foglalkozás része lehet a szépségápolás is. Erre kiválóak az arcmaszkok, testápolók, vagy éppen egy színes körömlakk. De az öngondoskodás része is például a megfelelő fényvédelmet biztosító naptej, az időjárástól való megfelelő védekezés, illetve a testünk jelzéseire, szükségleteire való odafigyelés.

TÁRSAS TÖLTŐDÉS

Az egyik legjobb módja annak, hogy feltöltődjünk, ha számunkra fontos emberekkel tudunk minőségi időt tölteni. Ez lehet egy közös hobbi vagy sportolás, egy jó program egy kedves baráttal, a partnereddel töltött minőségi idő, gyerekekkel történő időtöltés, vagy éppen egy közös nap a háziállatunkkal.

TERMÉSZET

Sokaknak szerepel az öngondoskodási eszközei között a természetben való időtöltés. Itt gondolhatsz mozgásosabb tevékenységekre, mint a kirándulás és a különböző természetben végezhető sportok (futás, biciklizés, evezés, szabadtéri labdajátékok), de ide tartozik a kertészkedés és növénygondozás, egy jó séta, a napozás, fürdőzés, hóemberépítés, vagy kiülni egy parkba egy jó könyvvel vagy a kedvenc playlisteddel.

TERÁPIA

Az öngondoskodás egyik legfontosabb eleme felismerni, hogy mikor jönne jól, ha segítséget kérnél. A terápiáknak számos irányzata van, és sokféle, különböző szemléletű vagy szakterületre specializálódott pszichológus közül választhatunk, és fontos, hogy megtaláljuk azt a szakembert, akivel jól tudunk együtt dolgozni. Nem csak egyéni terápiában dolgozhatunk a mentális egészségünkön: számos önsegítő csoport, művészetterápiás vagy pszichodráma csoport indul, amelyeket érdemes lehet kipróbálni. Olvasd el az alábbi cikkünket arról, hogy hogyan válassz LMBTQ-barát, affirmatív szemléletű pszichológust.

A “self-care kit” összeállítása nagyon egyedi lehet, hiszen mindenkinek más és más eszközökre, módszerekre és tippekre van szüksége az egészsége és a jólléte megőrzéséhez. Azonban az alapvető célja mindenkinek azonos: az egészségünk és az önmagunkkal való törődés megőrzése és javítása.


Témák

Téged mi foglalkoztat?

Affirmatív Aszexuális Bántalmazás Bántalmazó párkapcsolat Chemszex Coming out Család Depresszió Egészséges párkapcsolat Előbujás Előítélet Fiatal Függőség Gyűlölet-bűncselekmény Gyűlöletbeszéd HIV Identitás Iskolai bántalmazás Jogsegély Közösség Lelkisegély Leválás LMBTQ-barát pszichológus LMBTQ sportklub Megküzdés Nembináris Nemi diszfória Oktatás Politika Rasszizmus Segítő szakmák Self-care Szerhasználat Szorongás Terápia Transznemű Transz szervezetek Trauma Zaklatás Ártalomcsökkentés Érzelmi intelligencia Önelfogadás Öngondoskodás Önismeret Öszinteség